Dlaczego kreatywność to umiejętność przyszłości?

Dowiedz się jak wspierać rozwój jednej z umiejętności przyszłości w ramach swojego zespołu

2 min read

Tworząc prognozy dotyczące przyszłości pracy, wielu badaczy podkreśla wartość kreatywności jako jednej z umiejętności przyszłości, wysoko cenionych przez pracodawców. Menedżerowie odkryli bowiem, że kreując kreatywne środowisko pracy, stwarzają warunki dla lepszej współpracy zespołu, innowacji, a w efekcie wspierają rozwój swojego biznesu.

Kreatywność to umiejętność, która buduje fundament pod inne umiejętności, w tym rozwiązywanie problemów, generowanie pomysłów, wymyślanie niestandardowych rozwiązań zmieniających reguły gry i umożliwiających łączenie różnych perspektyw dzięki elastycznemu myśleniu. Kreatywność to świadomy i celowy wysiłek, aby połączyć różne sposoby myślenia oraz wykorzystać istniejące informacje do stworzenia nowych wzorców i opcji działania. Chociaż może się wydawać, że jest to coś zarezerwowanego dla nielicznych, w rzeczywistości jest to umiejętność, którą można rozwijać i trenować, a każdy może ją pielęgnować poprzez systematyczną praktykę.

Menedżerowie, którzy chcą rozwijać umiejętności kreatywne w swoich zespołach, mogą zacząć od tych prostych kroków:

Buduj zaufanie i zapewnij przestrzeń do współpracy i dzielenia się

Jako manager na początku musisz wejść w rolę facylitatora procesu, zapewniając swojemu zespołowi narzędzia i środowisko, które da im możliwość dzielenia się pomysłami, wnoszenia indywidualnego wkładu i współpracy nad danym wyzwaniem. Uczyń ich współtwórcami tego procesu, aby mieli poczucie, że mogą wpływać na sposób pracy zgodnie ze swoimi preferencjami. Zachęcaj wszystkich do częstej komunikacji i słuchania tego, co mają do powiedzenia współpracownicy — być może już mają rozwiązania, których szukasz, ale nigdy nie zostali poproszeni o ich udostępnienie. Wszyscy powinni mieć możliwość by być wysłuchani.

Otwórz się na inne perspektywy i pomysły

Nic tak skutecznie nie zabija kreatywności, jak pragnienie posiadania jednej wspólnej perspektywy. Kreatywność kwitnie, gdy można wymieniać różne pomysły i tylko z różnorodności może wyłonić się najlepsze rozwiązanie. Trzymanie wszystkich w tym samym starym i sztywnym sposobie myślenia nie pomoże ci wnieść do zespołu świeżych pomysłów ani odkryć nowych możliwości dla twojej firmy.

Pomóż swojemu zespołowi przejść od pomysłów do rozwiązań

Jeśli masz już kreatywne środowisko, a członkowie Twojego zespołu ufają sobie nawzajem i otwarcie dyskutują o każdym wyzwaniu, Twoją rolą jest wspieranie ich w realizacji ich pomysłów. Nawet najwspanialszy pomysł nie będzie miał żadnej wartości jeśli pozostanie tylko na papierze. Musisz wiedzieć, jak przekuć świetny pomysł w nowy produkt, usługę lub ofertę. Przejście od stworzenia do wdrożenia ma kluczowe znaczenie dla sukcesu Twojego biznesu.

Pamiętaj o refleksji i rozwoju

Każdy nowy proces twórczy to wyjątkowa okazja do nauki i rozwoju – Twój zespół będzie się uczył nowego podejścia do problemu, technik kreatywnego myślenia i sposobów rozwijania umiejętności generowania pomysłów. Nie pozwól, aby te spostrzeżenia pozostały niewykorzystane — upewnij się, że zbierzesz wnioski, przedyskutujesz możliwości ulepszeń i wykorzystasz je, aby rozwijać swój zespół.

Podobał Ci się ten post i jesteś gotowy do wyruszenia w twórczą podróż?
Zacznij od naszego podstawowego szkolenia z kreatywności, aby zbudować podstawy dla kreatywnego rozwoju swojego zespołu!